Lacie 2BIG triple RAID externe hardeschijf review (USB/firewire)

Nu verwachten jullie een review van deze stoere hardeschijf van Lacie. Helaas gaat die er nog niet komen. Ik wacht al twee maanden op een werkend exemplaar. Lacie positioneert zichzelf op de markt als een professioneel bedrijf die producten voor professionals maakt. Helaas is dit beeld bij mij compleet verdwenen.

Zaterdagavond 23 mei heb ik door een tip van een vriend een Lacie 2BIG raid 1,5 TB besteld bij de Firma Lacie. Lacie heeft op hun site een opruiming van de iets oudere producten. 27 Mei heb ik van de postbode een mooie stevige doos mogen ontvangen met daarin de Lacie 2BIG triple. Eindelijk een apparaat waar ik belangrijke foto database bestanden van Apple Aperture naar toe kan backuppen. De raid optie van de 2BIG geeft net dat extra stukje zekerheid om de foto’s veilig te bewaren.

Helaas werkt de schijf niet zoals die moet werken. Ik vond er meteen drie mankementen aan.

  1. De losse voeding die er bij zat produceert een hoge pieptoon. Erg irritant als de schijf hier in mijn woonkamer/kantoor komt te staan.
  2. De aan/uit schakelaar op de achterkant van de Lacie werkt niet correct. Hij kan in drie standen staan. Dit hoort te klikken. Helaas beweegt de schakelaar bij mij zonder klikken. Maar loopt die eerder traploos. Je weet dus niet in welke stand de schakelaar staat.
  3. De primaire schijf in de lacie werkt niet. Er brand een rood lichtje wat volgens de handleiding betekend dat er geen schijf aanwezig is. Als ik de Lacie beweeg hoor ik ook iets los bewegen door de behuizing. Nadat ik de schijf uit zijn bay had verwijderd viel er een schroefje uit de Lacie. Als ik in de lacie kijk blijkt dat Schroefje te zijn van de connector tussen de schijf en de elektronica van de Lacie. Hij is afgebroken.

Drie redenen die ik als voldoende zag om te kunnen concluderen dat de Lacie 2BIG als DOA (dead on arrival) te zien. Gelijk heb ik met Lacie contact opgezocht via hun ticketservice en via het telefoon nummer op de site. Er werd afgesproken dat Lacie een koerier stuurt om de schijf op te halen (Zo heb ik er zelf geen verzend kosten aan). Lacie zou hooguit twee weken nodig hebben om de schijf te repareren.

Hieronder de correspondentie zoals die de afgelopen maanden is uitgewisseld tussen Lacie en mij.

28 mei 2009 @ 11:18 door Rienk Jan Schurer

Mijn bestelling gisteren mogen ontvangen van Lacie. Apparaat werkt niet. Hoorde een los onderdeel ratelen. Schijf eruit gehaald en toen viel er een schroef uit. Blijkt onderdeel te zijn van de connector. Apparaat is dus DOA. Graag een retouradres voor garantie. of een support adres in Leeuwarden waar ik het apparaat heen kan sturen.

Meteen werk van maken…

Tom V.
Gepost: 29 mei 2009 @ 5:35
Geachte,
Kunt u mij het serienummer van uw toestel meegeven aub?
Met vriendelijke groet, Tom Vermeiren Technische dienst LACie Benelux

29 mei 2009 @ 5:35 door Tom V.

Kunt u mij het serienummer van uw toestel meegeven aub?

Logisch…

29 mei 2009 @ 6:17 door Rienk Jan Schurer

5836xxxxx

Serienummer is wel handig voor de afhandeling van de garantie.

29 mei 2009 @ 6:43 door Tom V.

TNT zal dinsdag langskomen om uw toestel op te halen tussen 9-12u Zij moeten deze leveren aan: V. Tom LaCie benelux vorstlaan 165 1160 Brussel Belgie

Gelieve ook even het ticket nummer op de doos te schrijven.

Inpakken, brief erbij en wachten op de koerier. Mooi, kan niet wachten tot die weer terug is.

4 juni 2009 @ 4:51 door Tom V.

Wij hebben uw drive goed ontvangen en deze word naar het herstelcentrum gestuurd. Aangezien deze nog nieuw is zal deze niet hersteld worden maar zal u een nieuw toestel toekomen.

Dat is aardig van Lacie, maar aan de andere kant ook terecht. Ik heb een nieuw apparaat besteld wat bij aankomst stuk bleek te zijn. Dat verwacht ik voor die bak met geld die ik er voor betaald heb dat ik ook een nieuw apparaat krijg.

7 juni 2009 @ 12:58 door Rienk Jan Schurer

Er fijn,

geven jullie door wanneer de andere schijf wordt verzonden? Dan weet ik wanneer ik aanwezig moet zijn voor de postbode. Helemaal blij word ik van een track&trace code. Dan kan ik zien waar het pakket zich bevind en kan ik helemaal goed inschatten wanneer deze aankomt.

Drukke periode op school. Dan weet ik dat ik niet de hele dag thuis hoef te blijven voor de postbode.

8 juni 2009 @ 1:15 door Tom V.

Ik heb nog geen tracking ontvangen van deze. Ik ga mailen naar het hoofdkantoor en zal u op de hoogte stellen zodra ik meer nieuws heb. Normaal zal deze deze week nog worden toegestuurd.

Wachten op de trackingscode. pret.

9 juni 2009 @ 2:03 door Tom V.

Ik heb bericht gehad van het hoofdkantoor en deze was blijkbaar uit de clearance corner. Hierdoor zal dus geen nieuwe drive naar u komen maar zal diegene die u had worden herstelt. Deze zal in de loop van deze week worden hersteld en u dan worden teruggestuurd. Normaal heeft u tegen volgende week dus uw toestel terug.

OOh jammer, Ik krijg geen nieuwe hardeschijf van Lacie. Ze gaan mijn oude repareren. Gelukkig duurt dit maar een weekje.

9 juni 2009 @ 2:25 door Rienk Jan Schurer

Als de drie problemen die ik op de brief heb genoemd worden opgelost ga ik er akkoord mee.

– De schijfbay die het niet doet. – De aan/auto/uit knop die niet klikt – de piepende voeding

Natuurlijk verwacht ik dat Lacie alle problemen oplost.

9 juni 2009 @ 2:32 door Tom V.

Ik heb de 3 problemen duidelijk in de case gezet dus deze word zeker opgelost. het losse onderdeel had de bay van de eene schijf losgemaakt waardoor deze niet juist was verbonden en deze dan ook niet herkent werd. de knop is hier ook en gevolg van. De piepende voeding word ook opgelost door een nieuwe mee te sturen. (soms vergeten ze de voeding maar dan mag u mij het laten weten. dan stuur ik u meteen een voeding op.

Klinkt als een heel mooi antwoord.

Gepost: 17 juni 2009 @ 4:03 door Rienk Jan Schurer

Hoe is de status na een week ?

(Moet er echt een maand zitten tussen het moment van bestellen en voordat ik (een professioneel) apparaat kan gebruiken? )

Even na een week even de status opvragen.

Gepost: 17 juni 2009 @ 4:21 door Tom V.

Ik heb nog niet meer nieuws ontvangen van het herstelcentrum. Ik kan u dus voorlopig geen verdere status geven.

Goed, dan probeer ik het een week later weer.

Gepost: 28 juni 2009 @ 16:28 door Rienk Jan Schurer

5 weken geleden besteld.

Ik heb bij een professioneel bedrijf een professioneel apparaat besteld. Mijn geduld is nu wel aardig op. Graag deze week een Lacie 2BIG of als jullie mij het apparaat niet kunnen leveren mijn geld terug.
Eind deze week ga ik Mastercard de opdracht geven voor de GeldTerugService.

Ik ben niet snel geïrriteerd. Maar dit keer begint het wel erg lang te duren.

29 juni 2009 @ 0:08 door Tom V.

Deze was niet doa en dit is ons pas gemeld van in het herstelcentrum. Mijn collega heeft hier dus een gewone herstelling van gemaakt vrijdag en deze word dus deze week nog behandelt en terug gestuurd.

Nu raken ze een gevoelige snaar bij mij. Er staat hier letterlijk dat de schijf niet stuk was bij mijn aankomst. alsof ik de domme consument ben en helemaal niets weet. Maar lacie zegt wel dat het weer nog maar een weekje gaat duren.

2 juli 2009 @ 8:43 door Rienk Jan Schurer

Hebben jullie een tracking code voor mij ? dan kan ik zien of die vrijdag of zaterdag wordt gezorgd.

Ik blijf goede hoop houden. Als die echt deze week komt wil ik graag wel weten welke dag ik thuis moet blijven om het pakketje van de postbode in ontvangt te nemen.

2 juli 2009 @ 23:55 door Tom V.

Ik heb geen tracking nr meteen dus ik ga deze aanvragen in ons herstelcentrum. Zodra ik deze ontvang, breng ik u op de hoogte.

Nu zijn we een dikke acht weken verder. Ik heb tot heden nog geen schijf ontvangen. Mijn vertrouwen in Lacie is volledig verdwenen.

Zoekt u naar een professioneel apparaat voor uw werkzaamheden. Denk dan heel goed na of u dan een Lacie neemt. Als je eenmaal met de garantie komt te zitten kan het best maanden duren voordat u het apparaat weer terug heeft. Ik krijg langzaam het idee dat Lacie geen reserve 2BIG apparaten op voorraad heeft staan. Kan best knap lullig zijn als u bezig bent met een belangrijke video opdracht.  Ook vind ik de weekjes-cultuur waarmee Lacie naar mij communiceert erg irritant. Kom aub eens met concrete datums waar ik iets aan heb.

Nu zullen er wel mensen in de comments gaan zeggen dat hun garantie afhandeling wel goed is verlopen bij Lacie. Maar u vind dat een bedrijf elke indiviuele klant goed moet behandelen.

Ik vrees dat door de vakantie periode ik nog eens heel lang zal moeten wachten op mijn schijf. Tot dan zal ik me maar moeten vergapen aan de afbeeldingen die ik er van heb.

lacie 2BIG triple

LaCie2bigtriple

Gerelateerde berichten: