Informatie-junkie

De eerste stap bij het afkicken van een verslaving is het toegeven dat je verslaafd bent.

Mijn verslaving is informatie. Iedere dag lees ik honderden artikelen op het internet.  Als er even geen computer in de buurt is, pak ik mijn iPhone of de e-reader om deze verslaving te voeden. Al op jonge leeftijd begon deze verslaving. Als kleine jongen verslond ik bij mijn grootouders de krant van wakker Nederland. De bibliotheek pas was de meest gebruikte pas in mijn portemonnee. Als ik iets kon lezen pakte ik die gelegenheid met beide handen aan.  De tijdschriften bij de tandarts, de krant bij mijn ouders of het boek in het vakantiehuis. De teksten werden meteen gescand door mijn ogen. De komst van het internet heeft mijn verslaving alleen maar intenser gemaakt. Opeens kon ik dag en nacht zoeken naar interessante en/of leuke informatie. Ik ben samen met het internet volwassen geworden. De eerste jaren speelde ik op het internet. Vervolgens heb ik het de afgelopen jaren gebruikt om er mijn brood mee te verdienen.

Een rand-verslaving is de drang te willen begrijpen hoe een apparaat functioneert. Hierdoor was het open schroeven van elektronische apparaten een grote hobby van mij. Tegenwoordig hoeft ik niet meer te schroeven. Op het internet zijn er genoeg foto’s te vinden van hoe een apparaat werkt. Ik heb momenten dat ik alles over één bepaald onderwerp wil weten. Dit deed ik bijvoorbeeld toen mijn auto stuk ging. Ik had geen geld voor de garage, maar toch wilde ik graag op vakantie met de auto. Ik heb me helemaal ingelezen over de basistechniek van auto’s. Daardoor kon ik zonder veel kosten de auto weer repareren. Tot heden heb ik profijt van deze kennis. Daarom kan ik problemen aan een auto oplossen zonder daarvoor naar een dure garage te gaan.

Er zijn in Nederland te veel specialisten die alles van één onderwerp af weten. Het nadeel hiervan is dat deze specialisten voor problemen een antwoord zoeken binnen hun eigen vakgebied. Mijn vakgebied is dat ik over veel onderwerpen een klein beetje weet.  Dit geeft mij het voordeel dat ik problemen kan oplossen doordat ik anders tegen het probleem aankijk. Veel hulpvragen uit mijn omgeving zijn op te lossen met het juist combineren en toepassen van kennis. Kennis in de vorm van informatie en mensen. Bij technische vraagstukken kan ik vaak snel aanvoelen waar het probleem zit.

Op het internet gebruik ik de moderne en handige hulpmiddelen om mijn informatie te vinden en te beheren. Toch kun je dit alleen doen. Informatie draait niet om techniek. Bij informatie draait het om mensen. Om in de grote hoeveelheid informatie de juiste antwoorden te vinden is het kennen van de juiste personen een pré. Nieuwe ideeën en probleem oplossingen ontstaan namelijk door mensen samen te brengen. Het is ontzettend leuk om informatie te delen met vrienden met het genot van een Belgische biertje en oude, brokkelige kaas.

Waar ik tegenwoordig mee ervaring opdoe is het papierloze bureau. Al mijn papieren informatie heb ik laten digitaliseren. Deze digitale informatie is beveiligd op meerdere locaties in de wereld geplaatst. Na een jaar met deze methode te hebben gewerkt beginnen de eerste voordelen zichtbaar te worden. De juiste informatie is razendsnel te vinden. Het back-uppen van de informatie is met een paar muis klikken gedaan. En je hebt een opgeruimd huis en kantoor.  Mijn bevindingen van het digitaliseren van informatie gebruik ik nu om bedrijven mee te adviseren. Deze gebruiken deze techniek om hun papieren archief in te scannen en doorzoekbaar te maken.

Nederlands. Het is niet mijn sterkste punt. Om dit te verbeteren heb ik afgelopen zomer bij het Learning Centre van de NHL hogeschool een cursus Nederlands formuleren gevolgd. Als huiswerkopdracht heb ik drie teksten geschreven. Dit is één van de teksten.


Gerelateerde berichten: